Strengthening regional structures to promote small and medium-sized enterprises in ASEAN

Project description

Title: Strengthening regional SME support structures in ASEAN
Commissioned by: Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ)
Country: Cambodia, Laos, Myanmar, Viet Nam
Lead executing agency: Association of Southeast Asian Nations (ASEAN)
Overall term: 2018 to 2022

Context

Mangelndes Bewusstsein und die begrenzte Verfügbarkeit von Informationen darüber, wie Märkte innerhalb und außerhalb der Region erschlossen werden können, gehören weiterhin zu den zentralen Herausforderungen für Kleine und Mittlere Unternehmen (KMU) in den Ländern der ASEAN-Region. Zur Region gehören Länder wie Indonesien, Malaysia, die Philippinen, Singapur, Thailand, Vietnam, Kambodscha, Laos, Myanmar und Brunei.

Ohne Kenntnis der internationalen Anforderungen und Standards können die KMU häufig nicht an regionalen oder globalen Wertschöpfungsketten teilhaben. Das behindert ihr Wachstum. Ein verbesserter Zugang zu relevanten Informationen und Netzwerken ist wichtig. Auch auf Internationalisierung ausgerichtete Programme zum Kapazitätsaufbau spielen eine entscheidende Rolle bei der Verbesserung des Marktzugangs.

Um die Bedeutung der KMU für die meisten Volkswirtschaften in ASEAN zu unterstreichen, wird in wichtigen Dokumenten, wie dem ASEAN Economic Community (AEC) Blueprint 2025 und dem entsprechenden Strategischen Aktionsplan für die Entwicklung von KMU (SAPSMED) 2025, ein besonderer Schwerpunkt auf ihre Förderung gelegt. Der SAPSMED skizziert wichtige Initiativen und Ergebnisse, um die Wettbewerbsfähigkeit und Widerstandsfähigkeit von KMU zu steigern und ihnen zu ermöglichen, die Vorteile der regionalen Integration innerhalb der ASEAN-Region zu nutzen.

In enger Zusammenarbeit mit dem ASEAN-Koordinierungsausschuss für Kleinst-, Klein- und Mittlere Unternehmen (ACCMSME) wird das Projekt die Einführung des SAPSMED 2025 unterstützen. Besonderes Augenmerk liegt dabei zum einen auf der Verbesserung des Marktzugangs und der Internationalisierung von KMU. Zum anderen geLack of awareness and limited availability of information on how to tap into markets in and beyond the region remain the key challenges for small and medium-sized enterprises (SMEs) in the countries of the ASEAN region. The region comprises countries such as Indonesia, Malaysia, the Philippines, Singapore, Thailand, Viet Nam, Cambodia, Laos, Myanmar and Brunei.

Without knowledge of international requirements and standards, SMEs often struggle to participate in regional or global value chains. This hampers their growth. Better access to the relevant information and networks is important. Capacity-building programmes aimed at internationalisation also play a crucial role in improving market access.

To underline the importance of SMEs for most economies in the ASEAN region, key documents such as the ASEAN Economic Community (AEC) Blueprint 2025 and the respective Strategic Action Plan for SME Development (SAPSMED) 2025 focus strongly on promoting SMEs. SAPSMED outlines important initiatives and results to increase the competitiveness and resilience of SMEs and enable them to reap the benefits of regional integration within the ASEAN region.

Working closely with the ASEAN Coordinating Committee on Micro, Small and Medium Enterprises (ACCMSME), the project supports the implementation of SAPSMED 2025. There is a special focus on improving market access and internationalising SMEs. The project also focuses on improving policies and the regulatory environment.

Objective

The information and support available to small and medium-sized enterprises as part of the ASEAN SME strategy for economic integration has been improved.

Approach

The project will cooperate with the national representatives and members of the ACCMSME as the lead specialist committee. They will act as mediators vis-à-vis the public and private actors in the ASEAN member countries.
They will work in the following thematic areas:

  • Improving the ASEAN SME Service Centre
  • Strengthening the national SME information centres
  • Promoting national SME services for internationalisation

The needs of SMEs in the context of the ASEAN Economic Community are the primary focus. The main beneficiaries of the project are therefore the owners and employees of SMEs in the ASEAN member states with potential for internationalisation.

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